
dr hab. Adam Szynol, prof. UWr
Kierownik Zakładu
Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej
Zakład Dziennikarstwa
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5799-2819
e-mail: adam.szynol@uwr.edu.pl
konsultacje: sala 207
Konsultacje w semestrze letnim:
Wtorki: 13.30-14.30
Środy: 11.45-12.45.
Studenci zaoczni:
– 16 II – 12.40-13.40
– 8 III – 11.50-12.50
– 27 IV – 12.40-13.40
– 18 V – 9.25-10.25
– 1 VI – 9.25-10.25.
Moim żywiołem są media. Przez blisko dziesięć lat pracowałem jako dziennikarz. Najwięcej moich publikacji dotyczy prasy, najlepiej pracowało mi się w radiu, a najdłużej byłem dziennikarzem telewizyjnym. Jako absolwent AWF-u preferuję aktywny wypoczynek.
Zainteresowania badawcze
- Regionalna prasa codzienna
- Sieci radiowe i ich formaty
- Programy newsowe i publicystyczne w stacjach TV
- Media tradycyjne w erze cyfrowej
- Paywall i inne sposoby monetyzacji treści w sieci
Publikacje
Monografie
- A. Fengler S., Kurkowski I., […], Szynol A., COPE: Covering Cohesion Policy in Europe. Training Materials for European Journalism Students, Technische Universität Dortmund, 2024. https://eldorado.tu-dortmund.de/handle/2003/42329
- Szynol A., Okiem naczelnych. Prasa regionalna z perspektywy jej (byłych) redaktorów, Oficyna Wydawnicza Atut, Wrocław 2023. https://www.atutoficyna.pl/home?func=productPage&wid=45&pid=2488&cid=55&prid=#&gid=gallery1&pid=1
- Konarska K., Szynol A. (red.), Media and Journalism in the Digital Era, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2016.
- Szynol A., Prasa codzienna na Dolnym Śląsku w latach 1989-2003, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław 2004. https://www.researchgate.net/publication/329327022_Prasa_codzienna_na_Dolnym_Slasku_w_latach_1989-2003
Artykuły w czasopismach naukowych
- Kreutler M., Fengler S., […], Szynol A., Migration Coverage in Europe, Russia and the United States. A comparative Analysis of Coverage in 17 countries (2015-2018), “Central European Journal of Communication” vol. 15 No. 2(31), Spring 2022, pp. 202-226.
https://www.researchgate.net/publication/355782048_Obcy_kapital_w_polskiej_prasie_ze_szczegolnym_uwzglednieniem_dziennikow_regionalnych_w_dwadziescia_lat_po_przelomie - Czy paywall to być albo nie być wydawców prasy codziennej?, „Zeszyty Prasoznawcze” nr 4/2019, s. 11-30.
https://ejournals.eu/pliki_artykulu_czasopisma/pelny_tekst/36e3abc7-8b31-433f-8c83-8f0d9e0546b0/pobierz - Czy Polsce wciąż potrzebna jest regionalna prasa codzienna?, „Zeszyty Prasoznawcze”, nr 3/2017, s. 468-493.
https://ejournals.eu/pliki_artykulu_czasopisma/pelny_tekst/b70b1ce9-3daa-42cc-896f-36ef4bacece6/pobierz - Digitalisation of Polish TV – an opportunity for development or lost chances, „Środkowoeuropejskie Studia Polityczne”, nr 2/2014, s. 39-65.
http://ssp.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2014/08/ssp2014_2_039_066.pdf - Multimedialny kombajn – status współczesnego dziennikarza, „Gospodarka – Rynek – Edukacja”, nr 3/2014, s. 21-29.
https://www.researchgate.net/publication/269112584_Multimedialny_kombajn_-_status_wspolczesnego_dziennikarza - Tabloidyzacja programów informacyjnych na przykładzie wrocławskich stacji telewizyjnych, „Środkowoeuropejskie Studia Polityczne”, nr 1/2013, s. 199-214.
https://pressto.amu.edu.pl/index.php/ssp/article/view/10812/10397 - Konwergencja mediów w praktyce, “Media – Kultura – Społeczeństwo”, nr 7-8/2012-2013, s. 5-20.
https://www.researchgate.net/publication/311708714_Konwergencja_mediow_w_praktyce - Polish Media 22 Years After Socio-Political Breakthrough-The Road to Professionalization and Democratization, „Journalism and Mass Communication” vol. 2, number 1, January 2012, pp. 329-341.
https://www.researchgate.net/publication/236839603_Polish_Media_22_Years_After_Socio-Political_Breakthrough - Verlagsgruppe Passau, Orkla Media, and Mecom—Analysis of Different Business Strategies on Polish Press Market, “Journalism and Mass Communication” vol. 2, number 2, February 2012, pp. 355-362.
https://www.researchgate.net/publication/269112245_Verlagsgruppe_Passau_Orkla_Media_and_Mecom-Analysis_of_Different_Business_Strategies_on_Polish_Press_Market - Tabloidy na polskim rynku – bilans zysków i strat, „Oblicza Komunikacji” t. 3/2010 Tabloidyzacja języka i kultury, red.: I. Kamińska-Szmaj, T. Piekota, M. Poprawa, s. 91-104.
https://wuwr.pl/okom/article/view/3117/3034 - Obcy kapitał w polskiej prasie ze szczególnym uwzględnieniem dzienników regionalnych w dwadzieścia lat po przełomie, „Dziennikarstwo i Media”, Tom 1/2010: Przestrzenie komunikowania, red. I. Borkowski i K. Stasiuk-Krajewska, s. 81-100.
https://www.researchgate.net/publication/355782048_Obcy_kapital_w_polskiej_prasie_ze_szczegolnym_uwzglednieniem_dziennikow_regionalnych_w_dwadziescia_lat_po_przelomie - Dezyderata – lekcja literacko-muzyczna, „Polonistyka” nr 2/1997, s. 102-104.
Rozdziały w monografiach zbiorowych
- Inwestorzy zagraniczni na rynku prasy regionalnej w Polsce, [w:] Kapitał zagraniczny na rynku prasy regionalnej w Polsce w latach 1990–2021 (próba bilansu), red.: P. Kuca, P. Olechowska, s. 19-33, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2025.
- Die regionale Presse in Polen und Deutschland: Abriss der wichtigsten Fragen, [im:] Handbuch der deutsch-polnischen Kommunikation.Teilband 3. Von POPKULTUR bis STEREOTYP. Mit Übersetzungen von Andreas Volk und Hans Gregor Njemz, Eds.: S. Dec-Pustelnik, P. Klimczak, A. Lewicki, I. Surynt, s. 49-66. Harrassowitz Verlag Publishers, 2023.
- Od RSW do Orlenu – jak przez lata zarządzano prasą regionalną w Polsce, [w:] Teoria i praktyka komunikacji społecznej, red.: R. Alberski, I. Hofman, M. Głowacki, M. Kuś, s. 219-237, Instytut Politologii Uniwersytetu Wrocławskiego, 2023.
- Postępująca tabloidyzacja programów informacyjnych na przykładzie wrocławskich stacji telewizyjnych, [w:] „Jestem kulturowym mieszańcem. I to mi się podoba…”, red.: I. Borkowskiego, A. Lewickiego, P. Urbaniaka, s. 529-541, Libron, Kraków 2018.
https://www.researchgate.net/publication/355684162_Postepujaca_tabloidyzacja_programow_informacyjnych_na_przykladzie_wroclawskich_stacji_telewizyjnych - “Ebola case” – dziennikarz w pułapce niewiarygodnych źródeł informacji, [w:] Komunikowanie o bezpieczeństwie. Medialny obraz zagrożeń, red.: W. Świerczyńska-Głownia, T. Sławińska, M. Hodalska, s. 183-199, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016.
https://www.researchgate.net/publication/305700374_Ebola_case_-_dziennikarz_w_pulapce_niewiarygodnych_zrodel_informacji - From Political to Economic Monopoly – the Case of Regional Dailies in Poland, [in:] Media and journalism in the digital era, red.: K. Konarska, A. Szynol, s. 25-38, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 2016.
https://www.researchgate.net/publication/311709126_From_political_to_economic_monopoly_-_The_case_of_regional_dailies_in_Poland - From political submission to market driven independence, [in:] Media and Globalization. Different Cultures, Societies, Political Systems, ed.: I. Biernacka-Ligięza, pp. 73-88, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2015.
https://www.researchgate.net/publication/311709126_From_political_to_economic_monopoly_-_The_case_of_regional_dailies_in_Poland#fullTextFileContent - Health service in the news coverage in Poland – the most common mistakes and their consequences, [in:] Health communication in Poland, eds: A. Piasecka, A. Hulewska, pp. 65-75, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2015.
https://www.researchgate.net/publication/305700086_Health_service_in_the_news_coverage_in_Poland_-_the_most_common_mistakes_and_their_consequences - Economic aspects of media convergence, [w:] Problemy konwergencji mediów, t. II, red.: M. Kaczmarzyk i D. Rott, s. 35-44, Oficyna Wydawnicza “Humanitas”, Sosnowiec-Praga 2013.
https://www.researchgate.net/publication/263808785_Economic_aspects_of_media_convergence - Funkcje mediów lokalnych w teorii i praktyce, [w:] Przemiany świata mediów, red.: I. Borkowski i K. Stasiuk-Krajewska, seria: Dziennikarstwo i Media, t. 3, s. 105-120, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 2012.
https://www.researchgate.net/publication/355782053_Funkcje_mediow_lokalnych_w_teorii_i_praktyce - Przyszłość mediów publicznych w Polsce – najważniejsze wyzwania, problemy i ograniczenia, [w:] Media publiczne. System medialny w Polsce – pytania i dezyderaty, red. nauk.: P. Bielawski i A. Ostrowski, s. 215-230, Poznań-Opole 2011.
https://www.dbc.wroc.pl/dlibra/publication/7351/edition/6694/content - Towards commercialisation and politicisation – Polish media and Polish journalism 20 years after socio-political change, [in:] Making Democracy in 20 Years, eds: B. Dobek-Ostrowska and M. Głowacki, pp. 235-247, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 2011.
https://www.researchgate.net/publication/236962033_Towards_commercialisation_and_politicisation_-_Polish_media_and_Polish_journalism_20_years_after_socio-political_change - Media regionalne a lokalne – główne problemy definicyjne, [w:] Media a środowisko społeczne. Dylematy teorii i praktyki. Tom II, red.: S. Michalczyk i D. Krawczyk, s. 101-125, Olpress, Gliwice – Katowice 2011.
https://www.researchgate.net/publication/355781993_Media_regionalne_a_lokalne_-_glowne_problemy_definicyjne - Local media independence – fiction or reality, [in:] Local and regional media – democracy and civil society shaping proces, ed.: I. Biernacka-Ligięza, co-ed.: L. Koćwin, pp. 161-175, Wydawnictwo Maria, Nowa Ruda – Wrocław 2011.
https://www.researchgate.net/publication/263808834_Local_media_independence_-_fiction_or_reality - Dziennikarstwo specjalistyczne czy multimedialne – kilka uwag na temat współczesnego kształcenia dziennikarzy, [w:] Dydaktyka dziennikarstwa. Opinie i postulaty, red.: S. Gawroński, s. 29-56, Wydawnictwo Konsorcjum Akademickie, Kraków – Rzeszów 2011.
https://www.researchgate.net/publication/355781969_Dziennikarstwo_specjalistyczne_czy_multimedialne_-_kilka_uwag_na_temat_wspolczesnego_ksztalcenia_dziennikarzy - Media publiczne w Polsce – systemowa destrukcja, [w:] Media – czwarta władza?, red.: J. Sobczak i W. Machura, t. 3, cz. I, s. 77-91, Scriptorium – Wydawnictwo Naukowe, Opole 2011.
https://www.researchgate.net/publication/355781978_Media_publiczne_w_Polsce_-_systemowa_destrukcja - Cztery i pół roku sądowej batalii UOKiK kontra Polskapresse – krótka historia monopolizowania rynku regionalnej prasy codziennej na Dolnym Śląsku, [w:] Media lokalne i dziennikarstwo. Aspekty współczesne i historyczne, red. nauk.: K. Pokorna-Ignatowicz, S. Michalczyk, s. 49-66, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2010.
https://www.researchgate.net/publication/355684031_Cztery_i_pol_roku_sadowej_batalii_UOKiK_kontra_Polskapresse_-_krotka_historia_monopolizowania_rynku_regionalnej_prasy_codziennej_na_Dolnym_Slasku - Prasa regionalna w Polsce 20 lat po przełomie ze szczególnym uwzględnieniem Dolnego Śląska – stan obecny i perspektywy rozwoju, [w:] Radio i gazety. Transformacja polskich mediów regionalnych po 1989 roku, red.: Kazimierz Wolny-Zmorzyński, Wojciech Furman, s. 161-177, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010.
https://www.researchgate.net/publication/355683845_Prasa_regionalna_w_Polsce_20_lat_po_przelomie_ze_szczegolnym_uwzglednieniem_Dolnego_Slaska_-_stan_obecny_i_perspektywy_rozwoju - Problemy definicyjne mediów lokalnych, [w:] Teorie komunikacji i mediów 3, red.: M. Graszewicz i J. Jastrzębski, s. 391-405, Atut, Wrocław 2010.
https://www.researchgate.net/publication/355782533_Problemy_definicyjne_mediow_lokalnych - Polityka i biznes a niezależność lokalnego medium, [w:] Mediatyzacja kampanii politycznych, red.: M. Kolczyński, M. Mazur, S. Michalczyk, s. 285-298, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2009.
https://sbc.org.pl/Content/361759/mediatyzacja_kampanii_politycznych.pdf - 15 years of Passauer Neue Presse (Polskapresse) and Orkla Media presence on Polish regional press market, [in:] Comparing Media Systems in Central Europe, Eds: B. Dobek-Ostrowska and M. Glowacki, pp. 135-148, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 2008.
https://www.researchgate.net/publication/263808658_Adam_Szynol_Fifteen_Years_of_Passauer_Neue_Presse_Polskapresse_and_Orkla_Media_on_the_Polish_Regional_Press_Market - Polish media and Polish journalism in the arms of commercialization and politicization – confirmation of media globalization, [in:] Media and global divides. IAMCR World Congress, Abstract, p. 454, Stockholm 2008.
- Dziennikarz lokalny w obliczu interesów politycznych i biznesowych redakcji, [w:] Media w Polsce. Pierwsza władza IV RP?, red.: M. Sokołowski, s. 97-114, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.
https://www.researchgate.net/publication/355684154_Dziennikarz_lokalny_w_obliczu_interesow_politycznych_i_biznesowych_redakcji - Dolnośląska prasa codzienna – bilans zamknięcia, bilans otwarcia, [w:] Studia nad mediami i komunikowaniem masowym. Teoria, rynek, społeczeństwo, red.: J. Fras, s. 188-204, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007.
https://www.researchgate.net/publication/355683852_DOLNOSLASKA_PRASA_CODZIENNA_-BILANS_ZAMKNIECIA_BILANS_OTWARCIA - Transnational media expantion in the Nordic/Baltic region, [in:] NordMedia 2007, 16-19 Aug, Abstract, p. 37, Helsinki 2007.
- Regionalna prasa codzienna w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem Dolnego Śląska, [w:] W świecie komunikacji zdegradowanej, red.: I. Borkowski i A. Woźny, s. 257-270, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 2007.
https://www.researchgate.net/publication/355782441_Regionalna_prasa_codzienna_w_Polsce_ze_szczegolnym_uwzglednieniem_Dolnego_Slaska - Perspektywy i zagrożenia dla sektora prasy codziennej na Dolnym Śląsku, [w:] Media lokalne w świecie wolności i ograniczeń, red.: I. Borkowski i A. Woźny, s. 237-249, Oficyna Wydawnicza Arboretum, Wrocław 2003.
- Kondycja prasy dolnośląskiej w 10 lat po zmianach ustrojowych w Polsce, [w:] Transformacja systemów medialnych w krajach Europy Środkowo-wschodniej po 1989 roku, red. nauk.: B. Dobek-Ostrowska, Rozdział XII, s. 221-239, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 2002.
- Dolnośląskie dzienniki a prasa bezpłatna – konkurencja, konwergencja, synergia, [w:] W lustrze. Wizerunek mediów własny, red.: I. Borkowski i A. Woźny, s. 299-308, Oficyna Wydawnicza Arboretum, Wrocław 2002.
https://www.researchgate.net/publication/355683797_Dolnoslaskie_dzienniki_a_prasa_bezplatna_-_konkurencja_konwergencja_synergia - Stan obecny dolnośląskiej prasy codziennej, tendencje przemian i prognozy jej rozwoju, [w:] Polskie media u progu XXI wieku, red. nauk.: J. Adamowski, M. Jabłonowski, s. 199-216, Oficyna Wydawnicza APSRA, Warszawa 2001.
- Z czym weszliśmy w XXI wiek – o tendencjach przemian w dolnośląskiej prasie codziennej, [w:] Nowe media – nowe w mediach, red.: A. Woźny i I. Borkowski, s. 173-192, Oficyna Wydawnicza Arboretum, Wrocław 2001.
- Kondycja prasy dolnośląskiej w 10 lat po transformacji ustrojowej w Polsce, [w:] Środki masowej informacji w Polsce po likwidacji instytucji cenzury (1990-2000), red. J. Adamowski, s. 299-308, Oficyna Wydawnicza APSRA, Warszawa 2000.