
dr hab. Annette Siemes
Adiunktka
Zakład Projektowania Komunikacji
ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6129-0900
e-mail: annette.siemes@uwr.edu.pl
konsultacje: sala 205
– poniedziałek 17:15-18:15
– wtorek 10:15-11:15
* dodatkowa możliwość konsultacji zdalnych (teams) – proszę o wcześniejszy kontakt mailowy dla umówienia konkretnej godziny.
studia niestacjonarne:
– 23.02. 15-16
– 16.03. 10:15-11:15
– 27.04. 12:45-13:45
– 11.05. 10:15-11:15
– 15.06. 15-16
Studia Komunikacji Społecznej, Slawistyki i Historii Europy Wschodniej na Uniwersytecie w Bochum (1995-2000).
Doktorat o liczbach w komunikacji medialnej, Technische Universität Chemnitz (2006-2009).
Praca redakcyjna – coolibri, czasopismo eventowe/kultury młodzieżowej (1993-2000).
Praca w agencjach/działach badawczych – badania odbiorców mediów, badania online, jakościowe badania rynku, badania komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej firm i organizacji, badania trendów w mediach i dziennikarstwie (2000-2004).
Praca naukowo-dydaktyczna: Katedra Publicystyki i Komunikacji Społecznej, Ruhr-Universität Bochum (2000-01), Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, DSW – Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław (2004-08), SWPS Wrocław (2008-17), Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Wrocławski (2008/09-obecnie).
Zainteresowania badawcze
- Transformation design i projektowanie komunikacji, badanie oraz kształtowanie zmian w stronę zrównoważonej moderny
- Procedury normalizacyjne/normalność w komunikacji
- Człowiek w kontekście technologii medialnej/użytkowanie mediów i urządzeń medialnych
- Badanie zjawisk komunikacji w przestrzeni społecznej (metody jakościowe i ilościowe) w ramach konstruktywistycznej teorii komunikacji
- Style życia w komunikacji
Publikacje
Monografie
- Transformation design w kontekście projektowania komunikacji i badań normalności. Kraków: Wydawnictwo Libron, 2020. [dostęp online:] http://libron.pl/katalog/czytaj/id/329
- Normalność z perspektywy obserwatora – diagnoza. Łódź: Primum Verbum, 2015.
- Normalność w komunikacjach – jej negocjowanie i badanie. Na materiale komentarzy dotyczących architektury domów mieszkalnych. Łódź: Primum Verbum, 2013.
- Zahlen in Medienangeboten. Eine Studie zur Konstitution und Funktion medialer Zahlenwirklichkeiten [Liczby w ofertach medialnych. Badanie na temat powstawania i funkcji rzeczywistości liczb w mediach]. Oberhausen: Athena, 2009.
- Auslandskorrespondenten in Polen – Nachbarschaftsvermittler zwischen Rollenverständnis und Arbeitsrealität [Korespondenci zagraniczni w Polsce – pośrednicy w sąsiedztwie, między rolą a realnością]. Bochum: bochumer universitätsverlag, 2000.
Artykuły w czasopismach naukowych
- Siemes A., Zmiany w obliczu zmian – globalne ocieplenie z perspektywy młodych osób studiujących. Wyniki badania. Academic Journal of Modern Philology, Vol. 22 (2024), s. 355-373. doi 10.34616/ajmp.2024.22.24.
- Transformation design— komunikacja — normalność. Propozycja połączenia różnych stanowisk na tle wyzwań kryzysu klimatycznego oraz idei postwzrostu. W: Prace Kulturoznawcze, tom 25, nr 3, Pomiędzy wzrostem a katastrofą. Operacjonalizacje i projektowanie (red. K. Łukasiewicz, J. Schindler, H. Schudy), 2021, s. 27-44. [dostęp online:] https://wuwr.pl/pkult/article/view/14067/12704
- Transformation design a informacja naukowa. Zaistnienie nowego zjawiska w komunikacji oraz proces systematyzacji związanych z nim informacji – eksploracja teoretyczna i empiryczna. Studenckie Prace Prawnicze, Administratywistyczne i Ekonomiczne, 38, 2021, s. 95-113.
- Gesundheit/zdrowie und Krankheit/choroba als kommunikativ semantisierte sprachliche Größen und Elemente des Systems der Kollektivsymbolik in Deutschland und Polen, Studia Linguistica, tom 40, 2021, s. 113-136. [dostęp online:] https://wuwr.pl/slin/article/view/13443/12116
- Powstawanie (auto)wizerunku w kontekście biografii medialnej i rozwoju technologii, Dziennikarstwo i Media 8, Kody i strategie w komunikacji, red. I. Borkowski, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2017, s. 197-212. [dostęp online:] https://wuwr.pl/dzm/article/view/1932/1883
- Co nam się stanie bez trzeciej ręki? Telefon mobilny i kategoria łączności – eksperyment, Dziennikarstwo i Media 6 – Teoria i praktyka medioznawstwa, red. I. Borkowski, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2015, s. 159-174. [dostęp online:] https://wuwr.pl/dzm/article/view/1897/1848
- Semantyka globalnych marek i firm, communication design magazine, vol. 1/2011, http://www.cd-magazine.uni.wroc.pl/artykul/semantyka_globalnych_marek_i_firm/ (31.01.2016).
- Koncepcje stylu życia i obserwacja komunikacji – lifestyle’owe kody komunikacyjne. W: Język a Kultura, t. 23, Akty i gatunki mowy w perspektywie kulturowej, red. A. Burzyńska-Kamieniecka, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2012, s. 273-286. [dostęp online:] https://wuwr.pl/jk/article/view/692/666
- Die Krisen-Riesen [Olbrzymy kryzysu], kultuRRevolution – zeitschrift für angewandte diskurstheorie, 55/56 (2/2008, 1/2009), s. 30-33.
- 2006 (red.): Znaki miasta. System komunikacji dla turystów Starego Miasta we Wrocławiu. Wyniki badań empirycznych. W: 2K – kultura i komunikacja, 1-2/06, s. 2-11.
Rozdziały w monografiach zbiorowych
- Umweltschutz / ochrona środowiska als eine Kategorie der deutsch-polnischen Kommunikation. W: Handbuch der deutsch-polnischen Kommunikation, Teilband 4, red. S. Dec-Pustelnik, A. Lewicki, C. Petersen, I. Surynt. Wiesbaden: Harrassowitz, 2024, s. 57-80.
- Kto ma naprawić świat? Ciąg dalszy. Wyniki ankiety na temat globalnego ocieplenia oraz szczytu klimatycznego COP26 w Glasgow wśród osób studiujących. W: Teorie i praktyki komunikacji 2, red. A. Barańska-Szmitko, A. Filipczak-Białkowska. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023, s. 475-502. [dostęp online:] https://www.press.uni.lodz.pl/index.php/wul/catalog/view/241/1125/539
- Nieostrość z perspektywy teorii komunikacji i badań normalności. W: Strategie komunikacyjne i procesy twórcze, red. M. Bartosiak, seria: Nauka sztuki – sztuka nauki 1, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022, s. 102-123. [dostęp online:] https://doi.org/10.18778/8220-762.0.09
- (razem z: Fleischer M.) Heimat, Vaterland – zwei Konzepte und Kollektivsymbole. W: Handbuch der deutsch-polnischen Kommunikation, Teilband 1, red. S. Dec-Pustelnik, P. Klimczak, A. Lewicki, I. Surynt, Wiesbaden: Harrassowitz Verlag, 2021, s. 291-315.
- Kto ma naprawić świat? Badanie na temat globalnego ocieplenia oraz szczytu klimatycznego COP24 w Katowicach. W: badanie komunikacji / projektowanie komunikacji, vol. 3, red. M. Grech, K. Lachowska, K. Olender, A. Siemes, Kraków: Wydawnictwo Libron, 2020, s. 117-149. http://libron.pl/katalog/czytaj/id/344
- (razem z: Fleischer M.) Świadomość i przynaleźność subkulturowa wśród młodzieży. W: badanie komunikacji / projektowanie komunikacji. vol. 3, red. M. Grech, K. Lachowska, K. Olender, A. Siemes, Kraków: Wydawnictwo Libron, 2020, s. 9-64.
- Kryzys jako stan normalny – o normalizacji rzeczy nie do przyjęcia. Zarys projektu badawczego. W: Autopromocja, autoprezentacja, wizerunek w komunikowaniu masowym. Tom 5. Błąd, kryzys, skandal, red. E. Biłas-Pleszak, A. Kalisz, E. Tyc, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2019, s. 113-128. [dostęp online:] http://wydawnictwo.us.edu.pl/sites/wydawnictwo.us.edu.pl/files/autopromocja_autoprezentacja_t_5_czw_st.pdf
- (razem z: Fleischer M.) Skalowania w dyskursie ekologicznym wśród młodzieży (przypadek sytuacji z brakiem wiedzy). W: badanie komunikacji, vol. 2, red. A. Siemes, M. Grech, M. Wszołek, Kraków: Wydawnictwo Libron, AT Wydawnictwo, 2019, s. 9-51.
- Życie przez różowe gogle. Procedury normalizacyjne w kontekście interesów branżowych. W: badanie komunikacji, vol. 1, red. M. Wszołek, M. Grech, A. Siemes, Kraków: Wydawnictwo Libron, 2018, s. 9-55. [dostęp online:] http://libron.pl/katalog/czytaj/id/277
- Transformation design – zarys zagadnienia w kontekście projektowania komunikacji. W: projektowanie komunikacji, vol. 1, red. M. Wszołek, M. Grech, A. Siemes, Kraków: Wydawnictwo Libron, 2018, s. 85-104.
- Sztuka ucieczki z normalności – analiza subwersywnych form komunikacji. W: Parafrazowanie w dyskursie artystycznym, red. G. Habrajska, Łódź: Primum Verbum, 2018, s. 95-118.
- To sztuka, czy to normalne?. W: Dyskurs artystyczny, red. G. Habrajska, Łódź: Primum Verbum, 2018, s. 112-122.
- Koniec popkultury? Kultura popularna – diagnozowana przez studentów. W: Teorie komunikacji i mediów 10 – konstruowanie komunikacji i mediów 2, red. M. Wszołek, Kraków: Wydawnictwo Libron, 2017, s. 51-71. [dostęp online:] http://libron.pl/katalog/czytaj/id/258
- Pop- i subkulturowa symbolika w reklamie – próba zastosowania kategorii analizy. W: badanie i projektowanie komunikacji 6, red. M. Grech, A. Siemes, M. Wszołek, Kraków: Wydawnictwo Libron, 2017, s. 123-142. [dostęp online:] http://libron.pl/katalog/czytaj/id/248
- Badanie reklamy – Przegląd perspektyw badawczych w kontekście komunikacji i kultury. W: Manual – reklama. Podręcznik z zakresu projektowania komunikacji, red. Mariusz Wszołek, Kraków: Wydawnictwo Libron, 2017, s. 147-187.
- Normalność i procedury normalizacyjne jako kategorie obserwacji dla badań komunikacji. W: Wartości i wartościowanie we współczesnej humanistyce. II: perspektywa komunikologiczna, red. A. Dudziak, A. Naruszewicz-Duchlińska, Olsztyn: Centrum Badań Europy Wschodniej UWM w Olsztynie, 2017, s. 7-22.
- Normalność – sposób na design (i odwrotnie). W: Komunikatywizm – przyszłość nauki XXI wieku, red. G. Habrajska, Łódź: Primum Verbum, 2016, s. 342-357.
- Człowiek i relacje interpersonalne w kontekście technologii telekomunikacyjnej oraz ich wizualizacja w reklamie – obserwacja nowej (niesympatycznej) normalności. W: Teorie komunikacji i mediów 9, red. M. Graszewicz, M. Wszołek, Kraków: Libron, 2016, s. 37-60. [dostęp online:] http://libron.pl/katalog/czytaj/id/228
- Zdrowie jako motyw procedur normalizacyjnych w komunikacji – perspektywy badawcze na podstawie analizy egzemplifikacji. W: badanie i projektowanie komunikacji 5, red. M. Grech, M. Wszołek, A. Siemes, Kraków: Wydawnictwo Libron, 2016, s. 99-117. [dostęp online:] http://libron.pl/katalog/czytaj/id/227
- Miłość, dom, bezpieczeństwo. Mama, tata, dziecko. Raz – dwa – trzy – gotowe. Co? W: Strategie twórcze w działaniu, red. G. Habrajska, J. Ślósarska, Łódź: Primum Verbum, 2016, s. 24-63.
- To przecież normalne. O negocjowaniu obszarów normalności w komunikacji i ich badaniu. W: Odmiany komunikacji bezpośredniej i medialnej, red. G. Habrajska, Łódź: Primum Verbum, 2015, s. 9-29.
- Voll normal. Die Untersuchung (der Aushandlung) von Normalitätsbereichen in der Kommunikation. W: Symbolic Communication Strategies, red. G. Habrajska, Łódź: Primum Verbum, 2014, s. 38-64.
- Technologia dla nas – czy my dla technologii? Znaczenie telefonu mobilnego z perspektywy młodych użytkowników – wyniki ankiety. W: Teorie komunikacji i mediów 7 – od teorii do empirii, red. K. Stasiuk-Krajewska, M. Graszewicz, Wrocław: Oficyna wydawnicza ATUT, 2014, s. 283-309.
- Koncept prawdy w reklamie i wypowiedziach o markach i produktach. W: Oblicza prawdy w filozofii, kulturze, języku, red. A. Kiklewicz, E. Starzyńka-Kościuszko, Olsztyn: UWM, 2014, s. 257-275.
- Negocjacja sensu w komunikacji dydaktycznej – próba rekonstrukcji sieci semantycznej na przykładzie rozumienia słowa „doradztwo”. W: Sytuacja komunikacyjna i jej parametry „Być nadawcą – Być odbiorcą”, red. G. Sawicka, W. Czechowski, Toruń: Wydaw. Adam Marszałek, 2014, s. 169-184.
- Kategoria normalności w komunikacji – na przykładzie konstruktu rodziny. W: Teorie komunikacji i mediów 6, red. M. Graszewicz, Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT, 2013, s. 153-162.
- Dom i urlop – dwa współzależne koncepty? W: badanie i projektowanie komunikacji 2, red. M. Grech, A. Siemes, Kraków: Libron, 2013, s. 211-225. [dostęp online:] http://libron.pl/katalog/czytaj/id/93
- To (nie) dom? – Proces negocjowania normalności na przykładzie komunikacji dotyczących architektury użytkowej. W: badanie i projektowanie komunikacji 1, red. M. Grech, A. Siemes, Kraków: Libron, 2012, s. 95-123.[Podział zawijania tekstu]26.a) To (nie) dom? – Komentarze do architektury domów na forach internetowych. Badanie tekstów o projektach architektury użytkowej. W: Teorie komunikacji i mediów 4, red. M. Graszewicz, J. Jastrzębski, Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT, 2011, s. 283-304.
- Jak badać komunikację – dlaczego potrzebujemy podejścia jakościowego i na czym ono polega? Kontekst teoretyczny dla badań z zakresu projektowania komunikacji. W: communication design. Antologia, red. M. Wszołek, M. Pielużek, Kraków: Libron, 2018, s. 299-349.
- Niklasa Luhmanna wykład ‘Wprowadzenie do teorii systemów’ w wydaniu książkowym (przeł. B. Balicki). W: radykalny konstruktywizm. antologia, red. B. Balicki, D. Lewiński, B. Ryż, E. Szczerbuk, Wrocław: GAJT, 2010, s. 173-210.
- Liczby w mediach: rola i funkcja rzeczywistości liczb w komunikacji medialnej – wyniki badania empirycznego. W: Styl – Dyskurs – Media, red. B. Bogołębska, M. Worsowicz, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2010, s. 419-431.
- (razem z: Fleischer M.) Instrukcja używania miasta – komunikacja społeczna w mieście (zarys projektu). W: Komunikacja wizualna w przestrzeni społecznej, red. A. Obrębska, Łódź: Primum Verbum, 2009, s. 67-76.
- Auslandskorrespondenten in Polen zwischen Rollenverständnis und Arbeitsrealität. Ein Blick hinter die Kulissen der Auslandsberichterstattung [Korespondenci zagraniczni w Polsce – między rolą a realnością. Spojrzenie za kulisy wiadomości zagranicznych]. W: Kommunikation im Gespräch, red. P. Kruck, C. Rothe, G. Schäfer, Münster: Daedalus Verlag, 2002, s. 203-218.
Inne
Monografie – prace zbiorowe/wspólne projekty badawcze:
- Die polnische und deutsche Kollektivsymbolik, M. Fleischer, A. Siemes, M. Grech. Wiesbaden: Harrassowitz Verlag, 2021.(pl.: Stabilność polskiej i niemieckiej symboliki kolektywnej, M. Fleischer, A. Siemes, M. Grech, Kraków: Wydawnictwo Libron, 2021.)
- style życia w komunikacji – komunikacyjna stratyfikacja społeczeństwa, grupa badawcza janKomunikant w składzie: M. Bednorz, M. Fleischer, M. Grech, A. Siemes, M. Wszołek, Kraków: Wydawnictwo Libron, 2012.
- Słownik polszczyzny rzeczywistej (siłą rzeczy – fragment), grupa badawcza janKomunikant w składzie: M. Bednorz, P. Fąka, M. Fleischer, M. Grech, K. Jankowska, A. Siemes, M. Wszołek, Łódź: Primum Verbum, 2011.