
dr Dawid Głownia
Adiunkt
Zakład Sztuk Audiowizualnych
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4336-5141
e-mail: dawid.glownia2@uwr.edu.pl
konsultacje: sala 211
Konsultacje stacjonarne:
środy, godz. 12:00-13:30,
01.03, godz. 13:00-15:00, 15:03, godz. 10:30-12:30, 30.03, godz. 10:30-12:30, 06.04, godz. 10:30-12:30, 13.04, godz. 13:00-15:00, 27.04, godz. 10:30-12:00, 10.05, godz. 13:00-15:00, 25.05, godz. 13:00-15:00, 07.06, godz. 13:00-15:00, 21.06, godz. 10:00-12:00.
Konsultacje online:
czwartki, godz. 18:00-20:00
Doktor nauk o sztuce – rozprawa doktorska poświęcona początkom kina w Japonii, obroniona na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autor dwóch książek poświęconych kinematografii japońskiej oraz kilkunastu artykułów naukowych opublikowanych w tomach zbiorowych. Poza aktywnością publikacyjna i konferencyjną angażuję się także w działalność popularyzatorską, głównie w formie popularnonaukowych prelekcji.
Zainteresowania badawcze
- Historia kina w Japonii, głównie w jego społeczno-historycznych kontekstach
- Recepcja japońskiego kina w Europie i USA
- Światowe kino gatunków i jego marginesy
- Historia amerykańskiego komiksu
- Socjologia (pop)kultury
Publikacje
Monografie
- Początki kina w Japonii na tle przemian społeczno-politycznych kraju, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2020.
- Sześć widoków na kinematografię japońską. Kulturowe, społeczne, polityczne i instytucjonalne konteksty kina, Wydawnictwo Yohei, Wrocław 2013.
Artykuły w czasopismach
- Przekształcenia w zakresie cenzury filmowej w Japonii do końca II wojny światowej, „Images: The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication”, vol. XXXVII, no. 46, 2024.
- Druga wojna światowa w amerykańskich przedkodeksowych komiksach grozy, „Zeszyty Komiksowe”, nr 37, 2024.
- Dzieje przyzakładowego kina Chemik i kultury filmowej w Alwerni, „Kwartalnik Filmowy, nr 120, 2022.
- Umetsugu Inoue. Człowiek orkiestra japońskiego kina, „EKRANy”, nr 3(59)/2021.
- Symbol japońskiego kina. Toshirō Mifune, „EKRANy”, nr 2(54)/2020.
- Pacyfikacja niepokornych komiksów przez Kodeks Komiksowy na przykładzie zmian wprowadzanych w przedrukach komiksów sprzed 1955 roku, „Kultura Popularna”, nr 4(62)/2019.
- Przekształcenia formy i funkcji pokazów latarni magicznej w XIX-wiecznej Japonii, „Quart”, nr 4(54)/2019.
- Obraz(y) Japonii w filmach z katalogu Lumière et Cie, „Znaczenia”, nr 16, 2017.
- Burza w kosmosie: „Zakazana planeta” jako gatunkowa trawestacja Szekspira, „Didaskalia”, nr 135, 2016.
- Kwiaty ciała i krwi: Wokół mitu filmów snuff, „Studia Humanistyczne AGH”, vol. 14, nr 1, 2015, Współautor: Przemysław Dudziński.
- Sport in Japanese Cinema from the End of 19th Century to the End of the Pacific War. An Exploration, „Silva Iaponicarum”, vol. XLIII/XLIV/XLV/XLVI, 2015.
- „Na ducha Lenina!”. Historia sowieckich bohaterów komiksowych w popkulturze amerykańskiej, „Praktyka Teoretyczna”, nr 4(14)/2014. Współautorzy: Przemysław Dudziński, Radosław Pisula, Michał Wolski.
- Polisemiczne potwory: Kaijū eiga jako nośnik treści społeczno-politycznych. Casus Godzilli, „Litteraria Copernicana”, nr 2(14)/2014.
- Ojciec filmu japońskiego i jego największa gwiazda: współpraca Shōzō Makino i Matsunosuke Onoe w kontekście narodzin i rozwoju profesjonalnej japońskiej branży filmowej, „Tematy z Szewskiej”, nr 1(9)/2013.
- Świadectwo przemian: Sport we wczesnym kinie japońskim, „Szkice Humanistyczne”, tom XIII, nr 2-3, vol. 32, 2013.
- Socio-Political Aspects of Kaiju Eiga Genre: A Case Study of the Original Godzilla, „Silva Iaponicarum”, vol. XXXVII, Autumn, 2013.
- Postapokalipsa w sosie bolognese, „EKRANy”, nr 1(11)/2013.
- Niezamierzony skandal, nieświadoma transgresja: Jak Zigomar stworzył japoński system cenzury filmowej, „Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego. Nauki Humanistyczne”, nr 1(4)/2012.
- The Zigomar Scandal and the Film Censorship System in Japan, „Silva Iaponicarum”, vol. XXXI, Spring, 2012.
- Sprawa Akō a Chūshingura, fakty a przedstawienia: Filmowe (re)interpretacje historii 47 wiernych roninów, „Polisemia”, nr 3(7)2011.
- Herosi kinematografii: początki japońskiego przemysłu filmowego, „Kultura i Historia”, nr 20, 2011.
- Stosunek inteligencji do zmiany pozycji Kościoła Katolickiego w Polsce jako jeden z elementów transformacji ustrojowej, „Nauki Polityczne – Zeszyty Naukowe KNPUJ”, nr 6, 2010.
- Civil Religion a amerykańskie kino głównego nurtu, „Kultura Popularna”, nr 3(21)/2008.
Artykuły w monografiach zbiorowych
- Wojna rosyjsko-japońska w europejskich i amerykańskich filmach z epoki, [w:] Marginesy głównych nurtów, red. A. Lewicki, R. Wróblewski, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2020.
- Burza w kosmosie: „Zakazana planeta” jako gatunkowa trawestacja Szekspira, [w:] Lustra i echa: Filmowe adaptacje dzieł Williama Shakespeare’a, red. O. Katafiasz, Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego w Krakowie, Kraków 2017.
- „Gdzieś tam, gdzie życie jest tanie” – polskie wizje filmów snuff, [w:] Groza w kulturze polskiej, red. R. Dudziński, K. Kowalczyk, J. Płoszaj, Stowarzyszenie Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej „Trickster”, Wrocław 2016.
- Superproduzioni all’italiana: Włoskie imitacje zagranicznych hitów filmowych. Wstęp do problematyki, [w:] Bękarty kinematografii, czyli rzecz o filmach nie(do)cenionych, red. J. Łuniewicz, F. Nowak, B. Racięski, Wydawnictwo Yohei, Wrocław 2014.