
dr Bartłomiej Łódzki
Adiunkt
Zakład Medioznawstwa
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3526-6485
e-mail: bartlomiej.lodzki@uwr.edu.pl
konsultacje:
środy 16.00-17.00, gab. 207
czwartki 08.30-09.30 online
niedziela 26.10 godz. 10.30-11.30, gab. 207
niedziela 16.11 godz 13.00-14.00, gab. 207
niedziela 14.12 godz 09.00-10.00, gab. 207
niedziela 25.01 godz. 10.30-11.30, gab. 207
Medioznawca i politolog. W pracy naukowej koncentruje się na komunikacji politycznej i środowiskowej, nowych technologiach komunikacyjnych, a także mediach społecznościowych i procesach mediatyzacji.
Członek międzynarodowych organizacji takich jak International Environmental Communication Associaton (IECA) czy European Communication Research and Education Association (ECREA) w sekcji Science and Environmental Communication. Współtwórca Polskiego Towarzystwo Komunikacji Społecznej. W 2025 roku wybrany do Zarządu PTKS.
Kilkukrotny uczestnik Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (UNFCCC) z rekomendacji IECA w Bonn (Niemcy)
Uczestnik w projekcie nr EOG_19_K4_W_0055 pt. „Wprowadzenie edukacji z zakresu zrównoważonego rozwoju na wybranych uniwersytetach w Polsce” – wizyty studyjne w Islandii, Norwegii i Svalbardzie i współautor podręcznika „Wprowadzenie do zrównoważonego rozwoju” (2020-2022)
Kierownik grantu „Kultura udostępniania wiadomości telewizyjnych. Media globalne i globalna publiczność” w ramach programu Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza (2021-2024)
Kierownik zespołu badawczego „Komunikacja środowiskowa w warunkach globalnych zagrożeń” (2023-2024, WNS UWr.)
W latach 2017-2020 kierownik polskiej grupy badawczej w projekcie TVN News Practices Assessment (School of Media and Public Affairs, USA)
Odbywał zagraniczne staże naukowe w George Washington University (Waszyngton, USA), University of Florida, College of Journalism and Communications (USA) i Technische Universitaet w Dreźnie.
Autor i redaktor licznych publikacji naukowych, w tym książki „The Covid-19 Pandemic as challenge for media and communications studies” wydanej przez wydawnictwo Routledge w 2022 r.
Członek Kolegium Redakcyjnego „Zeszytów Prasoznawczych” i kapituły konkursu Dobry Dziennikarz (Instytut Dyskursu i Dialogu).
Zainteresowania badawcze
- komunikacja polityczna
- empiryczne badania mediów
- agenda-setting, framing
- BigData i AI
- zmiany klimatyczne
- komunikowanie środowiskowe
Publikacje
Monografie
- Arendarska J., Łódzki B. (red.) (2025). Challenges in Environmental Communication: A Global Perspective. Routledge (w przygotowaniu)
- Kopecka-Piech, K., & Łódzki, B. (red). (2022). The Covid-19 Pandemic as a Challenge for Media and Communication Studies. Routledge.
- Anasiewicz, M., Łódzki, B., Spurek S. (2016). Publiczne czy prywatne? Monitoring wydatkowania środków publicznych: Raport z badań, Warszawa: Fundacja Klinika Rządzenia, s. 437.
- Dobek-Ostrowka, B., Łódzki, B., Wanta, W. (red). (2012). Agenda Setting: Old and New Problems in the Old and New Media. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
- Łódzki, B. (2010). Ustanawianie agendy mediów podczas kampanii wyborczych 2005 r. – analiza zawartości głównych telewizyjnych audycji informacyjnych. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego
Artykuły w czasopismach naukowych
- Burno-Kaliszuk, K., Kopecka-Piech, K., Łódzki, B. (2024). Openness and Divisive Discourse on Ukrainian War Refugees. The First Month of the Russian-Ukrainian War in Polish Online Tabloids, Polish Political Science Review 12 (2)/2024, ss. 82-97. https://doi.org/10.2478/ppsr-2024-0013
- Nowak-Teter, E., Łódzki, B. (2024). What Makes News Shared on Facebook? Social Media Logic and Content-Related Factors of Shareability. Digital Journalism, 12(4), ss. 451–475. https://doi.org/10.1080/21670811.2023.2218902
- Łódzki, B. (2023). Zmiany klimatu i polityka klimatyczna. Analiza najczęściej udostępnianych newsów telewizyjnych stacji globalnych w przestrzeni mediów społecznościowych. Wrocławskie Studia Politologiczne 32/2023, ss. 21-34. https://doi.org/10.19195/1643-0328.32.2
- Łódzki, B. (2023). Media jako jeden z czynników wpływających na zaufanie do wyników badań naukowych w kontekście zmian klimatu, Zeszyty Prasoznawcze, 2 (254), ss. 47-59. https://doi.org/10.4467/22996362PZ.23.015.17979
- Łódzki, B. (2022). News Shareability in the COVID-19 Period. Media, Biznes, Kultura, 1 (12) 2022, ss. 81-95. https://doi.org/10.4467/25442554.MBK.22.005.16113
- Łódzki, B. (2021). Aktywność polskich korespondentów zagranicznych na Twitterze. Zeszyty Prasoznawcze, 4 (248), ss. 55-72.
- Łódzki, B. (2020). Rola big data w kampaniach wyborczych, Media-Kultura-Społeczeństwo, 2 (15), ss. 41-52.
- Łódzki, B. (2017). Fake news–dezinformacja w mediach internetowych i formy jej zwalczania w przestrzeni międzynarodowej, Polityka i Społeczeństwo, 4 (15), ss. 19-30.
- Łódzki, B. (2017), Medialny obraz rzeczywistości, Studia Socialia Cracoviensia, 1 (16), ss. 121-136. http://dx.doi.org/10.15633/ssc.2305.
- Łódzki, B. (2017), Medialny obraz naukowca na przykładzie polskiej prasy opiniotwórczej, Horyzonty Wychowania, 16 (39), ss. 96-114.
- Wanta, W., Łódzki, B. (2010). Development of Agenda-Setting Theory and Research. Between West and East, Central European Journal of Communication, 2 (5), ss. 191-196.
- Łódzki, B. (2009). Election Coverage in Poland 2005: A Content Analysis of Major TV News Programs, Central European Journal of Communication, No 2(3), ss. 339-350.
Rozdziały w monografiach zbiorowych
- Łódzki B. (2024). Medialne możliwości oddziaływania organizacji ruchów społecznych, W: K. Kobielska, M. Madej (red.), Ruchy społeczne we współczesnej Polsce, ss. 127-135. Instytut Politologii UWr.
- Łódzki, B. (2022). Edukacja a zrównoważony rozwój. W: A. Drosik, D. Heidrich, M. Ratajczak (red.), Wprowadzenie do zrównoważonego rozwoju. Podręcznik akademicki, ss. 45-54. Scholar.
- Łódzki, B. (2022). Zrównoważony rozwój w dyskursie medialnym. W: A. Drosik, D. Heidrich, M. Ratajczak (red.), Wprowadzenie do zrównoważonego rozwoju. Podręcznik akademicki, ss. 257-267. Scholar.
- Łódzki, B. (2022). Sustainable development in the age of fake news. W: A. Drosik, D. Heidrich, M. Ratajczak (red.), Wprowadzenie do zrównoważonego rozwoju. Podręcznik akademicki, ss. 268-278. Scholar.
- Łódzki, B. (2020). Informacyjna rola Światowej Organizacji Zdrowia w czasie pandemii Covid-19 – analiza z badań ilościowych i jakościowych w mediach społecznościowych. W: P. Siuda, M. Pluta (red.), Internet, zdrowie i choroba – powiązania społeczne, kulturowe i edukacyjne, ss. 150-169. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
- Łódzki B. (2018). Essential Internet Tools for Media Studies Research. In A. Dytman-Stasieńko, A. Węglińska (Eds.), Big data, digital marketing and trendwatching, ss. 28-47. Atut.
- Łódzki B. (2017). Analiza aktywności aktorów politycznych i mediów tradycyjnych w mediach społecznościowych w trakcie kampanii prezydenckiej 2015 w Polsce – studium przypadku. W: M. Kolczyński (red), Polskie wybory 2014-2015. Kontekst krajowy i międzynarodowy, ss. 168-185. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
- Łódzki, B., Paluch, A. (2016). Analysis of Intermedia Agenda-Setting: the Case of the 2014 EP Election in Poland.W: R. Boicu, S. Branea, A. Stefanel (red.), Political communication and European Parliamentary Elections in Times of Crisis, ss. 43-56. Palgrave Macmillan.
- Łódzki, B. (2016). Television markets in the age of digitalization and development of new technologies – the case of DVB-T in Germany and Poland. W: K. Konarska, A. Szynol (red), Media and Journalism in the digital era”, ss. 55-66. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
- Łódzki, B. (2016). Aktywność mediów tradycyjnych na platformach społecznościowych podczas kampanii do Europarlamentu w 2014 roku – czynny moderator dyskusji politycznych czy skuteczny autopromotor? W: W. Furman, P. Kuca, D. Szczepański (red.), Media w kampaniach wyborczych, ss. 171-181. Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego.
- Łódzki, B. (2015). Nowe trendy w badaniach agenda-setting. W: M. Adamik-Szysiak (red.) Media i polityka. W kręgu badań politologicznych i medioznawczych., ss. 11-28. UMCS.
- Łódzki, B. (2015). Badania nad rolą zawartości mediów poświęconych stylom życia i zapośredniczających wyobrażenia przestrzeni domu. W: P. Wasiak, A. Węglińska (red.) Transformacje społeczne w Polsce na tle Europy. Nowoczesność, media i kultura materialna, ss. 133-152. Wyd. DWSPiT.
- Łódzki, B. (2015). Medialny obraz kampanii parlamentarnej 2011 roku w województwie lubuskim – na przykładzie Gazety Lubuskiej i Gazety Wyborczej. W: K. Maciejewska-Mieszkowska, Ł. Szurmiński (red.) Obraz parlamentarnej kampanii wyborczej w polskich mediach regionalnych w 2011 roku. Ujęcie medioznawczo-politologiczne, ss. 111-132. Wyd. UW.
- Łódzki, B. (2013). Najważniejsze wydarzenie w Polsce i na świecie w 2009 roku: przeniesienie ważności przedmiotów między agendą mediów a agendą publiczności – analiza pierwszego poziomu agenda-setting. W: E. Nowak (red.), Agenda-setting w teorii i praktyce politycznej, ss. 13-38. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
- Łódzki, B. (2013). Kierunki rozwoju radia – autonomia czy konwergencja? W: W. Skrzydlewski, A. Węglińska (red.), Telewizja internetowa a granice mediów posttelewizyjnych, ss. 25-38. DWSPiT.
- Łódzki, B. (2011). Nagłośnienie kampanii do Parlamentu Europejskiego w 2009 r. : analiza zawartości telewizyjnych audycji informacyjnych TVP1, TVN i TV Polsat. W: B.Dobek-Ostrowska, K. Majdecka (red.), Studia empiryczne nad komunikowaniem politycznym w Polsce, ss. 225-242. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
- Dobek-Ostrowska, B., Łódzki, B. (2011). The 2009 European Parliamentary Election News Coverage in Poland: Entrenched or Critical Journalism? W: M. Maier, J. Stromback, L. L. Kaid (red.), Political Communication in European Parliamentary Elections, ss. 145-174. Ashgate.
- Łódzki, B. (2010). Powinności misyjne Polskiego Radia SA w zakresie rozwoju techniki i usług w okresie 2005-2009. W: P. Bielawski, A. Ostrowski (red.), Media publiczne: system medialny w Polsce – pytania i dezyderaty, ss. 126-139. Lena.
- Łódzki, B. (2009). Telewizja – opinia publiczna – wybory: wzajemne powiązania i oddziaływanie. W: T. Gackowski, T. (red), Mediokracja a Demokracja, ss. 139-156. Wydawnictwo Koła Naukowego Obserwacji Polskich Mediów im. Stefana Kisielewskiego.
- Łódzki, B. (2008). Establishing the dual television system in Poland. In B. Dobek-Ostrowska & M. Głowacki M. (red.), Comparing Media Systems in Central Europe. Between Commercialization and Politicization, ss. 99-110. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
- Dobek-Ostrowska, B., Łódzki, B. (2008). Election coverage in Poland. W: J. Stromback & L. L. Kaid (red.), The Handbook of Election News Coverage Around The World, ss. 226-245. Routledge.
