
dr Ewa Baszak-Glebow
Adiunktka
Zakład Sztuk Audiowizualnych
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3812-1281
e-mail: ewa.baszak@uwr.edu.pl
konsultacje: sala 215
wtorek: 11:45-12:45
środa: 10:00-11:00 (online)
Terminy weekendowe:
23.02. – 10.15-11.30; 9.03. – 10.15-11.15; 6.04. – 10.15-11.15; 18.05. – 10.15-11.15; 8.06. – 10.15-11.15.
Ukończyłam dziennikarstwo i komunikację społeczną, filologię klasyczną z kulturą śródziemnomorską oraz jestem absolwentką Krakowskich Szkół Artystycznych na kierunku aktorstwo. Przez semestr studiowałam języki i literaturę na Uniwersytecie w Turynie oraz odbyłam staż w szkole językowej Laboling dla obcokrajowców w malowniczej sycylijskiej miejscowości, Milazzo. W trakcie studiów doktoranckich przebywałam na wymianie studenckiej na Uniwersytecie w Cagliari, gdzie zajmowałam się badaniami dotyczącymi tożsamości regionalnej w kinie i literaturze sardyńskiej. Obszar prowadzonych przeze mnie badań obejmuje zjawisko regionalizmu w kinie i literaturze włoskiej, historię kina oraz wystąpienia publiczne. W wolnych chwilach przesiaduję we wrocławskich kawiarniach, choć większą słabość mam do krakowskich, i czytam, co popadnie. Najchętniej Kunderę, Pamuka, Montero i kryminały Camilleriego. A jeśli zostanie mi trochę czasu, idę do kina. Najczęściej do DCF-u, bez wcześniejszego sprawdzania repertuaru.
Zainteresowania badawcze
- Kino i literatura włoska, w szczególności kino sardyńskie i sycylijskie
- Tożsamość w kinie i literaturze
- Pejzaż filmowy
- Teoria i estetyka filmu
- Wystąpienia publiczne, techniki gry aktorskiej
Publikacje
Monografie
- E. Baszak, Kinematografia i literatura sardyńska a tożsamość regionalna. Od Grazii Deleddy do Salvatore Mereu, Wrocław 2022.
Artykuły w czasopismach naukowych
- E. Baszak-Glebow, G. La Rosa, Proibito di Mario Monicelli tratto da La madre di Grazia Deledda come esempio di “western deleddiano”, Italica Wratislaviensia, 15, s. 127–150, Wrocław 2024.
- E. Baszak, Reception of neorealist films in Polish Film School, ,,Journal of Italian & Media Studies”, Special Issue: ‘Intersections
between Italian and Slavic Cinemas’, 11:3&4, pp. 601–14, https://doi.org/10.1386/jicms_00199_1 - E. Baszak, Historyczne uwarunkowania regionalizmu we Włoszech, ,,Studenckie Prace Prawnicze, Administratywistyczne i Ekonomiczne, nr 38, Wrocław, 2021, s. 213- 223,
- E. Baszak, The traditional figures of woman in Sardinian cinema, ,,Dziennikarstwo i Media”, t. 11, Wrocław 2019,
- E. Baszak, Wizerunek mafii we Włoszech na wybranych przykładach filmowych, ,,Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy”, Legnica 2019,
- E. Baszak, Postkolonialne obrazy we współczesnym kinie włoskim, ,,Ogrody Nauk i Sztuki”, nr 7, Wrocław 2018,
- E. Baszak, Stereotypowy wizerunek imigrantów w kinie włoskim, ,,Znaczenia. Kultura, Komunikacja, Społeczeństwo”, nr 15, Wrocław 2017,
- E. Baszak, Ignacego Borejki portret klasyczny. Antyk jako klucz do edukacji domowej Borejków, ,,Znaczenia. Kultura. Komunikacja. Społeczeństwo”, nr 14, Wrocław 2016,
- E. Baszak, Polityczny wymiar ludzkiej egzystencji. Przedstawienie komunistycznego kiczu w Żarcie Milana Kundery, ,,Acta Erasmiana”, t. 11, Wrocław 2016,
- E. Baszak, Filmowa podróż na południe. O sycylijskim pochodzeniu Giuseppe Tornatore, ,,Znaczenia. Kultura, Komunikacja, Społeczeństwo”, nr 13, Wrocław 2015.
Rozdziały w monografiach zbiorowych
- E. Baszak, Finansowanie kinematografii włoskiej na przykładzie Sardynii, ,,Marginesy głównych nurtów”, Wrocław 2020,
- 10 najważniejszych publikacji
- E. Baszak-Glebow, G. La Rosa, Proibito di Mario Monicelli tratto da La madre di Grazia Deledda come esempio di “western deleddiano”, Italica Wratislaviensia, 15, s. 127–150, 2024.
- E. Baszak, Reception of neorealist films in Polish Film School, ,,Journal of Italian & Media Studies”, Special Issue: ‘Intersections
between Italian and Slavic Cinemas’, 11:3&4, pp. 601–14, https://doi.org/10.1386/jicms_00199_1 - E. Baszak, Historyczne uwarunkowania regionalizmu we Włoszech, ,,Studenckie Prace Prawnicze, Administratywistyczne i Ekonomiczne, nr 38, Wrocław, 2021, s. 213- 223,
- E. Baszak, The traditional figures of woman in Sardinian cinema, ,,Dziennikarstwo i Media”, t. 11, Wrocław 2019,
- E. Baszak, Wizerunek mafii we Włoszech na wybranych przykładach filmowych, ,,Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy”, Legnica 2019,
- E. Baszak, Postkolonialne obrazy we współczesnym kinie włoskim, ,,Ogrody Nauk i Sztuki”, nr 7, Wrocław 2018,
- E. Baszak, Stereotypowy wizerunek imigrantów w kinie włoskim, ,,Znaczenia. Kultura, Komunikacja, Społeczeństwo”, nr 15, Wrocław 2017,
- E. Baszak, Polityczny wymiar ludzkiej egzystencji. Przedstawienie komunistycznego kiczu w Żarcie Milana Kundery, ,,Acta Erasmiana”, t. 11, Wrocław 2016,
- E. Baszak, Filmowa podróż na południe. O sycylijskim pochodzeniu Giuseppe Tornatore, ,,Znaczenia. Kultura, Komunikacja, Społeczeństwo”, nr 13, Wrocław 2015.