
dr Iga Pękala
Adiunkt
Zakład Sztuk Audiowizualnych
ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6520-3122
e-mail: iga.pekala2@uwr.edu.pl
konsultacje: sala 212
Poniedziałki: 10.30-11.30.
Środy: 8.15-9.15, TEAMS
Studia niestacjonarne:
23.03 (niedziela): 15.05-16.05.
12.04 (sobota), 11.45-12.45.
18.05 (niedziela), 15.05-16.05, gab.
7.06 (sobota), 9.10-10.10.
Studentów Komunikacji Wizerunkowej, którzy chcieliby realizować praktyki zawodowe, proszę o kontakt poprzez adres mailowy – praktyki.kw@uwr.edu.pl; dokumenty można przesyłać do 10 lutego 2025r.
Jestem związana z Instytutem Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej od 2019 roku, od czasu Studiów Doktoranckich. Prowadzę zajęcia – między innymi – ze Wstępu do filmoznawstwa, Krytyki filmowej, Warsztatów Scenariuszowych, Storytellingu oraz Kultury i literatury popularnej. Na Studiach Doktoranckich ukończyłam specjalność literaturoznawczą, wcześniej studiowałam Dziennikarstwo i Komunikację Społeczną oraz Kulturoznawstwo. Interesuję się – co może nie być zaskakujące – kinem, ale również twórczością Vermeera, lubię czytać, ale w wolnym czasie są to czasem guilty pleasure, lubię także grać w brydża i gry planszowe.
Zainteresowania badawcze
- Historia filmu
- Teoria filmu (szczególnie zmysłowa teoria kina)
- Kino autorskie
- Literatura popularna i literatura młodzieżowa
- Oddziaływanie sztuki na odbiorców
Publikacje
Monografie
- Pękala, I., Yorgos Lanthimos. Między zmysłami a językowym zafałszowaniem świata, Wrocław 2024: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Artykuły w czasopismach naukowych
- Maciejewska, A., Pękala I., Wybrane przestrzenie Wrocławia jako reprezentacje emocji i nośniki nowych znaczeń – studium trzech przypadków, [w:] „Studia filmoznawcze”, s. 221-237. (2024)
- Pękala I., Witkowicz M., Multisensual Representations of Isolation versus Intimacy Crisis in Polish FIlms about Youth: Love Tasting, Sweat and All These Sleepless Nights, [w:] „Roczniki Kulturoznawcze”, s. 51-69. (2024)
[http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_18290_rkult24151_3] - Gach A., Pękala I., Reprezentacje niepełnosprawności w kinie polskim – film jako narzędzie odwzorowujące doświadczenie, [w:] „Dziennikarstwo i media” (2022)
[https://wuwr.pl/dzm/article/view/14205/13464] - Pękala I., Walka ze stereotypem roli kobiety w kinie współczesnym, [w:] „Studia filmoznawcze” (2022)
[https://wuwr.pl/sf/article/view/14880/13422] - Pękala I., Ucieleśniona percepcja filmowych gier umysłowych (Mind-game films. Gry z narracją i widzem), [w:] „Literatura i Kultura Popularna”, s. 514-518. (2021)
[https://wuwr.pl/lkp/article/view/13798/12460 - Pękala I., Przewrotność dźwięku i fotografii pośród nieuniknionego odwetu: Pan Zemsta i Pani Zemsta Chan-wook Parka, [w:] „Studia filmoznawcze”, s. 59-69. (2020)
[https://wuwr.pl/sf/article/view/13929/12611] - Pękala I., Przestrzeń poza kadrem – o sensualnym wymiarze zdjęć filmowych Emmanuela Lubezkiego, [w:] „Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication”, s. 143-156. (2020)
[https://pressto.amu.edu.pl/index.php/i/article/view/27340/24952] - Pękala I., Władcy spojrzenia i ulotnych wrażeń: Oldboy i Służąca, [w:] „Znaczenia. Kultura – komunikacja – społeczeństwo”, s. 43-51. (2018)
Rozdziały w monografiach zbiorowych
- Pękala I., Taniec jako przestrzeń transgresji w wybranych dziełach Yorgosa Lanthimosa, [w:] Taniec, kobiety i śpiew w literaturze oraz sztukach audiowizualnych, s. 167-184. (2021)
- Pękala I., Zmysłowość tanecznej ekspresji na przykładzie filmów „Suspiria” i „Climax”, [w:] Marginesy głównych nurtów, s. 97-114. (2020)