
Kontenty 2025 | Jak stworzyć wciągający audioserial non-fiction?
Podcasty true crime rządzą w rankingach słuchalności i przyciągają z hipnotyczną wręcz siłą coraz szerszą publikę. Kto z nas nie lubi czasem wejść w buty detektywa i analizować mroczne strony ludzkiej natury? Gatunek ma zagorzałych fanów, ale spotyka go również słuszna krytyka o gloryfikowanie przestępców czy ponowne traumatyzowanie ofiar lub ich bliskich.
O jakości podcastu spod znaku true crime nie świadczy jednak ilość trupów ani kaliber zbrodni. Fenomen popularności tego gatunku opiera się przede wszystkim na wprawnie utkanej narracji. Jak wykorzystać najmocniejsze strony gatunku w tworzeniu jakościowych seriali non-fiction? Jak wciągnąć słuchacza i zatrzymać go przez kilka odcinków nie naginając faktów?
Barbara Sowa, pomysłodawczyni i producentka Śledztwa Pisma, najpierw opowiedziała o kulisach przygotowywania pierwszego na polskim rynku reporterskiego serialu podcastowego, a potem – jak na Kontenty przystało – przeprowadziła warsztaty. Z Wami.
Czego się nauczyliśmy?
Jak realizować angażujący storytelling w domenie audio.
Jak działa haczyk, cliffhanger i zwrot akcji.
Jak wykorzystywać najmocniejsze strony gatunku true crime w tworzeniu wartościowego contentu.
Jak zbudować relację ze słuchaczami już w pierwszych minutach podcastu.
Jak wygląda proces tworzenia dobrych reporterskich audioseriali.
Kim jest prowadząca?
Barbara Sowa – dziennikarka i podkasterka związana z Radiem TOK FM, gdzie odpowiada za produkcję reporterskich seriali (Próg bólu) i projektów specjalnych (Rzeczpospolita lokalna). Pomysłodawczyni Śledztwa Pisma, pierwszego w Polsce podkastowego serialu non-fiction, autorka drugiego sezonu, za który otrzymała nagrodę Grand Press w kategorii reportaż radiowy i producentka trzeciego oraz czwartego sezonu. W latach 2017-2024 jako szefowa wydań cyfrowych i audio współtworzyła miesięcznik Pismo. Magazyn opinii. W tym czasie prowadziła też autorski podcast Jak naprawić przyszłość?. Wcześniej związana z Dziennikiem Gazetą Prawną i dziennik.pl. Jej teksty ukazywały się m.in. na łamach Newsweeka, Przekroju i Wprost.
Wideorelacja
Fotorelacja









































































































































































































