O nas

kadra IDIKS
📷 Radosław Kożuszek

Nasza tożsamość

Porusza nas komunikacja.

Interesujemy się komunikacją między ludźmi, komunikacją marek, różnymi formami komunikacji medialnie zapośredniczonej. Komunikacją o tym, co codzienne, o tym, co inne i o tym, co ważne. Komunikacją do konkretnych osób, różnych publiczności i do społeczeństwa jako całości. 

Chcemy, by komunikacja miała praktyczną wartość, wywoływała dobre emocje i pozytywnie wpływała na otoczenie. Dlatego badamy to, jak komunikacja działa, dlaczego działa tak, jak działa, a także jak mogłaby działać lepiej. Na rzeczywistość patrzymy wnikliwie, z różnych perspektyw, zawsze z otwartą głową.  

Jako pracownicy, studenci_tki i absolwenci_tki IDiKS tworzymy społeczność osób, które są ciekawe komunikacji i wzajemnie się inspirują. Współpracujemy również z innymi organizacjami naukowo-dydaktycznymi, otoczeniem medialnym, biznesowym oraz organizacjami pożytku publicznego. 

Obszary działania

Realizujemy się w ramach: 

  • działalności popularyzatorskiej, wspierającej i aktywizującej młodych ludzi, lokalne społeczności oraz publiczności mediów. 

Historia Instytutu 

Początki Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej sięgają 1995 roku, kiedy na Wydziale Filologicznym powstały Podyplomowe Studia Dziennikarstwa Multimedialnego. W 1998 roku studia zostały przekształcone w Studia Dziennikarstwa i Zarządzania Informacją. W 1997 roku kształcenie specjalistów od komunikacji oraz dziennikarzy zaczęto realizować w ramach odrębnej specjalności dziennikarskiej, wchodzącej w zakres programu kierunku filologia polska. Wówczas powstał także w ramach Instytutu Filologii Polskiej Zakład Dziennikarstwa. W 2000 roku Zakład został przekształcony w Katedrę Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, samodzielną jednostkę naukowo-dydaktyczną. Od tego czasu działa także odrębny kierunek studiów na studiach I stopnia: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna. W 2005 roku uruchomione zostały uzupełniające studiach magisterskie na tym kierunku.  

W 2006 roku Katedra została przekształcona w Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, co w istotnym stopniu przyspieszyło rozwój jednostki, a także studiów dziennikarskich i komunikologicznych. Od 2012 roku w Instytucie rozpoczęło się kształcenie na drugim kierunku studiów o nazwie Komunikacja wizerunkowa. Była to naturalna konsekwencja specyfiki studiów dziennikarskich prowadzonych przez Instytut. Studia te od początku były silnie sprofilowane na różne aspekty komunikacji marketingowej i wizerunkowej – posiadały w ofercie specjalności z zakresu budowania wizerunku.

W 2010 roku rozpoczęło się w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej kształcenie na anglojęzycznej specjalności Journalism and Social Communication. Do oferty anglojęzycznej dołączyły natomiast w 2013 roku studia Communication management (najpierw jako specjalność, a od 2023 roku jako odrębny kierunek studiów II stopnia). W 2024 roku ofertę dydaktyczną Instytutu wzbogacił anglojęzyczny kierunek Media content creation (studia II stopnia) oraz kierunek Projektowanie mediów (studia II stopnia). 

Pola badawcze 

Badania naukowe realizowane przez pracowników Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej są wielowątkowe i obejmują szeroko rozumiane nauki o komunikacji społecznej i mediach.

Wśród zainteresowań badawczych znajdują się zarówno klasyczne studia nad mediami i dziennikarstwem, jak i różnego rodzaju zjawiskami obejmującymi komunikację społeczną. Ważne miejsce zajmują także badania nad zagadnieniami komunikacji wizerunkowej, mechanizmami kształtowania wizerunku, społecznym funkcjonowaniem marek, projektowaniem komunikacji itd.  

Kierunki badawcze pracowników Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej obejmują w szczególności tematy takie, jak:  

  • aksjologia mediów i komunikacji; 
  • badanie wizerunku; 
  • branding narodowy i wizerunek miejsc; 
  • metodologia badań wizerunkowych; 
  • modele public relations; 
  • badanie reklam (komercyjnych i społecznych); 
  • analiza dyskursu medialnego; 
  • systemy medialne ze szczególnym uwzględnieniem krajów UE; 
  • media lokalne i środowiskowe; 
  • media w perspektywie socjologicznej; 
  • powołanie i zawód dziennikarza; 
  • film jako medium; 
  • komunikacja międzynarodowa i międzykulturowa; 
  • opinia publiczna i dyskurs publiczny w mediach; 
  • krytyka literacka i krytyka kultury; 
  • regulacja i samoregulacja mediów w europejskich systemach medialnych. 

Projekt "Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego 2018-2022" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego

Polityka cookies i prywatności

Strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celu niezbędnym do prawidłowego działania serwisu, dostosowania strony do indywidualnych preferencji użytkownika oraz statystyk. Wyłączenie zapisywania plików cookies jest możliwe w ustawieniach każdej przeglądarki internetowej, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies należy opuścić stronę.

Przechodzę do polityki prywatności
Return