
Nasza tożsamość
Porusza nas komunikacja.
Interesujemy się komunikacją między ludźmi, komunikacją marek, różnymi formami komunikacji medialnie zapośredniczonej. Komunikacją o tym, co codzienne, o tym, co inne i o tym, co ważne. Komunikacją do konkretnych osób, różnych publiczności i do społeczeństwa jako całości.
Chcemy, by komunikacja miała praktyczną wartość, wywoływała dobre emocje i pozytywnie wpływała na otoczenie. Dlatego badamy to, jak komunikacja działa, dlaczego działa tak, jak działa, a także jak mogłaby działać lepiej. Na rzeczywistość patrzymy wnikliwie, z różnych perspektyw, zawsze z otwartą głową.
Jako pracownicy, studenci_tki i absolwenci_tki IDiKS tworzymy społeczność osób, które są ciekawe komunikacji i wzajemnie się inspirują. Współpracujemy również z innymi organizacjami naukowo-dydaktycznymi, otoczeniem medialnym, biznesowym oraz organizacjami pożytku publicznego.
Obszary działania
Realizujemy się w ramach:
- działalności badawczej instytutowych zakładów i kół naukowych – efektami naszych projektów dzielimy się w publikowanych monografiach i artykułach, a także podczas konferencji naukowych (w tym konferencji organizowanych przez nas),
- działalności dydaktycznej – popularnych i nowatorskich kierunków studiów licencjackich i magisterskich (w tym studiów anglojęzycznych) oraz studiów podyplomowych,
- działalności popularyzatorskiej, wspierającej i aktywizującej młodych ludzi, lokalne społeczności oraz publiczności mediów.
Historia Instytutu
Początki Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej sięgają 1995 roku, kiedy na Wydziale Filologicznym powstały Podyplomowe Studia Dziennikarstwa Multimedialnego. W 1998 roku studia zostały przekształcone w Studia Dziennikarstwa i Zarządzania Informacją. W 1997 roku kształcenie specjalistów od komunikacji oraz dziennikarzy zaczęto realizować w ramach odrębnej specjalności dziennikarskiej, wchodzącej w zakres programu kierunku filologia polska. Wówczas powstał także w ramach Instytutu Filologii Polskiej Zakład Dziennikarstwa. W 2000 roku Zakład został przekształcony w Katedrę Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, samodzielną jednostkę naukowo-dydaktyczną. Od tego czasu działa także odrębny kierunek studiów na studiach I stopnia: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna. W 2005 roku uruchomione zostały uzupełniające studiach magisterskie na tym kierunku.
W 2006 roku Katedra została przekształcona w Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, co w istotnym stopniu przyspieszyło rozwój jednostki, a także studiów dziennikarskich i komunikologicznych. Od 2012 roku w Instytucie rozpoczęło się kształcenie na drugim kierunku studiów o nazwie Komunikacja wizerunkowa. Była to naturalna konsekwencja specyfiki studiów dziennikarskich prowadzonych przez Instytut. Studia te od początku były silnie sprofilowane na różne aspekty komunikacji marketingowej i wizerunkowej – posiadały w ofercie specjalności z zakresu budowania wizerunku.
W 2010 roku rozpoczęło się w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej kształcenie na anglojęzycznej specjalności Journalism and Social Communication. Do oferty anglojęzycznej dołączyły natomiast w 2013 roku studia Communication management (najpierw jako specjalność, a od 2023 roku jako odrębny kierunek studiów II stopnia). W 2024 roku ofertę dydaktyczną Instytutu wzbogacił anglojęzyczny kierunek Media content creation (studia II stopnia) oraz kierunek Projektowanie mediów (studia II stopnia).
Pola badawcze
Badania naukowe realizowane przez pracowników Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej są wielowątkowe i obejmują szeroko rozumiane nauki o komunikacji społecznej i mediach.
Wśród zainteresowań badawczych znajdują się zarówno klasyczne studia nad mediami i dziennikarstwem, jak i różnego rodzaju zjawiskami obejmującymi komunikację społeczną. Ważne miejsce zajmują także badania nad zagadnieniami komunikacji wizerunkowej, mechanizmami kształtowania wizerunku, społecznym funkcjonowaniem marek, projektowaniem komunikacji itd.
Kierunki badawcze pracowników Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej obejmują w szczególności tematy takie, jak:
- aksjologia mediów i komunikacji;
- badanie wizerunku;
- branding narodowy i wizerunek miejsc;
- metodologia badań wizerunkowych;
- modele public relations;
- badanie reklam (komercyjnych i społecznych);
- analiza dyskursu medialnego;
- systemy medialne ze szczególnym uwzględnieniem krajów UE;
- media lokalne i środowiskowe;
- media w perspektywie socjologicznej;
- powołanie i zawód dziennikarza;
- film jako medium;
- komunikacja międzynarodowa i międzykulturowa;
- opinia publiczna i dyskurs publiczny w mediach;
- krytyka literacka i krytyka kultury;
- regulacja i samoregulacja mediów w europejskich systemach medialnych.