
Dyrekcja Instytutu
Dyrektor Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UWr
Zastępca dyrektora ds. nauki i studiów stacjonarnych
Zastępca dyrektora ds. studiów niestacjonarnych
Zastępca dyrektora ds. dydaktycznych
Zakłady
Zakład Dziennikarstwa
Zakład Dziennikarstwa charakteryzuje się bogactwem prowadzonych badań naukowych. Jego pracownicy prowadzą badania nad różnymi aspektami funkcjonowania mediów, kulturą dziennikarską, funkcjonowaniem w teorii i praktyce zawodów dziennikarskich, a także różnymi aspektami regulacji i samoregulacji mediów w Polsce i innych systemach medialnych. Ponadto w Zakładzie prowadzone są badania nad historią i kulturą Dolnego Śląska, gatunkami dziennikarskimi i językiem współczesnego dyskursu publicznego. W Zakładzie ukazuje się półrocznym naukowy zatytułowany „Dziennikarstwo i Media” obecny na liście czasopism punktowanych Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego . Publikacja artykułu w czasopiśmie pozwala uzyskać 20 punktów.
Zatrudnieni:
- dr hab. Adam Szynol, prof. UWr – kierownik
- dr hab. Bartosz Jastrzębski, prof. UWr
- dr Marcin Pielużek
- dr hab. Paweł Urbaniak
- dr Jakub Wilk
- dr Łukasz Żukowski
Doktoranci:
Zakład Form Literackich i Dokumentalnych
Zakład Form Literackich i Dokumentalnych powstał z przekonania, że sztuka dziennikarska bierze się z pisania. Jest to podstawowa i niezbędna umiejętność każdego dziennikarza. W ramach prowadzonych przez nas zajęć uczymy pisania, czytania, analizowania i interpretacji tekstów.
Zatrudnieni:
Zakład Komunikacji Międzykulturowej
Zakład Komunikacji Międzykulturowej powstał w 2012 r. z inicjatywy prof. dr hab. Izabeli Surynt. Skupia on wykładowców IDKS, przedstawicieli różnych dyscyplin i nauk (humanistycznych i społecznych), zajmujących się badaniem: transferów kulturowych, kultur komunikacji (w szczególności polskiej, niemieckiej i rosyjskiej), stereotypów, kultur pamięci, różnych manifestacji tożsamości (narodowych, religijnych) oraz inności/odmienności etc. Efektem pracy zakładu jest m.in. dwutomowe, liczące ponad 1300 stron i kilkadziesiąt wyczerpujących haseł kompendium Interakcje. Leksykon komunikowania polsko-niemieckiego oraz liczne publikacje naukowe (w tym wiele monograficznych), a także publicystyczne i literackie naszych pracowników.
Zatrudnieni:
- prof. dr hab. Izabela Surynt – kierowniczka
- dr Sylwia Dec-Pustelnik
- dr Aleksandra Matyja
- dr hab. Jędrzej Morawiecki, prof. UWr
Doktoranci:
Zakład Komunikacji Wizerunkowej
Zakład Komunikacji Wizerunkowej powstał w 2014 roku, aby przygotować absolwentów tego kierunku studiów do realizacji zadań zawodowych w trzech obszarach: Zarządzanie relacjami z klientem – w charakterze specjalisty kreującego i zarządzającego budową relacji pomiędzy zespołem obsługującym klienta a klientem w procesie projektowania komunikacji i brandingu. Zarządzanie kreatywne – studia pozwalają na zdobycie zarówno wiedzy teoretycznej, jak i praktycznych umiejętności w dynamicznie rozwijającej się branży kreatywnej i wizerunkowej, w szczególności w brandingu, także w kontekście coraz dynamiczniej rozwijającego się systemu medialnego i ekonomicznego. Zarządzanie strategiczne – efektem kształcenia na studiach I stopnia jest zdobycie specjalistycznej wiedzy i umiejętności praktycznych w obszarze strategicznego zarządzania potencjałem wizerunkowym, organizacyjnym i ekonomicznym we współczesnych przedsiębiorstwach, które na stale zmieniającym się i coraz bardziej homogennym rynku orientują się na świadome zarządzanie własnym wizerunkiem. Specyfika współczesnej gospodarki i mediów wymusza na aktorach zorientowanie już nie na długie trwanie lecz nieustanne i dynamiczne dostosowywanie się do zachodzących zmian.
Zatrudnieni:
- dr hab. Jacek Grębowiec, prof. UWr – kierownik
- dr Waldemar Bojakowski
- dr Michał Grala
- dr Dorota Kokowicz
- dr Dominik Lewiński
- dr Paweł Pawiński
- dr hab. Leszek Pułka, prof. UWr
- dr Patrycja Rozbicka
- dr Roman Wróblewski
Doktoranci:
- mgr Nikodem Klata
- mgr Anna Skibińska
- mgr Bartłomiej Wiejak
- mgr Kaja Wójcik
Zakład Medioznawstwa
Profil naukowy Zakładu w znacznej mierze wiąże się z naszą aktualną bądź prowadzoną wcześniej aktywnością zawodową w szeroko rozumianym sektorze medialnym i piarowskim. Zdobyte doświadczenia w redakcjach, strukturach PR czy w filmie dokumentalnym nadają prowadzonym przez nas zajęciom szlif tak cenionych przez studentów autentycznych warsztatów. Nawiązane przed laty, w ramach organizowanego przez nas Międzynarodowego Festiwalu Mediów, kontakty z zagranicznymi i krajowymi ośrodkami medioznawczymi przybierają dziś bardziej zindywidualizowaną postać, ale na szczególną uwagę zasługują zainicjowane przed laty przez prof. Piotra Kowalskiego, a obecnie współorganizowane wraz z Zakładem Teorii Komunikacji Społecznej doroczne konferencje naukowe Colloquia Anthropologica et Communicativa gromadzące wybitnych polskich humanistów.
Zatrudnieni:
Zakład Projektowania Komunikacji
W ramach zakładu Communication design — zarówno naukowo jak i dydaktycznie — duży nacisk kładziemy na badaniu uwarunkowań, historii i aktualnego zastosowania designu i komunikacji. Zagadnienia szczegółowe, które nas interesują to: historia designu, cele i funkcje programów projektowania we współczesnym społeczeństwie, kulturowe uwarunkowania zachowań klientów indywidualnych i organizacji, sposoby identyfikacji problemów i metody ich rozwiązywania, sposoby i zasady konstruowania designu i reklamy dla adekwatnej komunikacji, tworzenie wizerunku przedsiębiorstw, instytucji, organizacji społecznych oraz reorganizacja wizerunków już istniejących, projektowanie jako artykulacja struktur, wizji i strategii rozwoju.
W ramach zakładu projektowania komunikacji koncentrujemy się nie tylko na prowadzeniu studiów, ale także przygotowaniu i realizacji wielu badań, zarówno indywidualnych jak i zespołowych, podstawowych jak i stosowanych. Łącząc studia i naukę współpracujemy w ramach projektów z różnymi firmami i instytucjami: naukowymi, publicznymi, stowarzyszeniami czy fundacjami.
Zatrudnieni:
- dr hab Michał Grech, prof. UWr – kierownik
- dr Klaudia Bracisiewicz
- dr Karolina Lachowska
- dr Kamil Olender
- dr Katrzyna Płoszaj
- dr hab. Annette Siemes
Doktoranci:
- mgr Radosław Jung
- mgr Mateusz Kowalski
Zakład Sztuk Audiowizualnych
Zakład Sztuk Audiowizualnych powstał w roku 2017 i skupia badaczy zajmujących się, zarówno w pracy naukowej, jak i dydaktycznej, niezwykle szeroko pojętą audiowizualnością. W obszarze zainteresowań badawczych mieści się więc zarazem historia i teoria filmu fabularnego oraz dokumentalnego czy telewizyjnych seriali, jak i problemy związane ze współczesną audiosferą oraz mediatyzacją czy saturacją medialną.
Publikacje pracowników Zakładu dotyczą rozmaitych sfer funkcjonowania tradycyjnych i nowych mediów – od początków kinematografii do najnowszych zjawisk, które można zaobserwować we wciąż ewoluującym internecie. Ta wielość zainteresowań i metod badawczych pozwala na spojrzenie na problem audiowizualności z różnych, wzajemnie uzupełniających się perspektyw.
Zatrudnieni:
- dr hab. Arkadiusz Lewicki, prof. UWr – kierownik
- dr Ewa Baszak-Glebow
- dr Małgorzata Czapiga-Klag
- prof. dr hab. Dariusz Galasiński
- dr Dawid Głownia
- dr Małgorzata Kolankowska
- dr inż. Radosław Kożuszek
- mgr Joanna Morawiecka
- dr Zofia Nauka
- dr Iga Pękala
- dr Agnieszka Zwiefka-Chwałek
Doktoranci:
- mgr Gabriela Bortacka
- mgr Anna Rakoczy
- mgr Adrianna Sowińska
- mgr Magdalena Witkowicz